About Civil.ge
Eng | Geo | Rus
Last updated: 10:55 - 1 May.'18
Georgian Broadcaster Loses Case Against Eutelsat
Civil Georgia, Tbilisi / 13 Jul.'10 / 18:06

The fate of Georgian Public Broadcaster’s (GPB) Russian-language First Caucasian Channel remains unclear after GPB lost the case against Europe’s leading satellite operator, Eutelsat, in the Paris court of commerce.

Maya Bichikashvili, deputy general director of GPB, told Civil.Ge on Tuesday, that in its ruling on July 12, the Paris-based court rejected GPB’s motion demanding from Eutelsat to restore the Russian-language channel back on W7 satellite operating at the 36 degrees East - a key location for broadcasting in Russia and other CIS states. GPB was also seeking reimbursement of financial damage caused by removal of the First Caucasian Channel from Eutelsat’s satellite.

GPB claimed that Eutelsat violated a contract by putting First Caucasian, the channel mainly targeting audience in Russia and its North Caucasus, off the satellite less than two weeks after it started broadcasting in January.

Eutelsat cited the end of trial period behind its decision, saying that no contract was in force with GPB. But the Georgia authorities blamed Eutelsat for yielded Russia’s pressure. Russian officials have condemned the First Caucasian Channel as Georgia’s “anti-Russian propaganda” and an attempt “to plant ideology of extremism” in North Caucasus.

Eutelsat has denied Georgia’s allegations and said that in 2009 it was negotiating with several customers interested in the same capacity on W7 satellite and decided to allocate this capacity to Moscow-based Intersputnik, which leased 16 transponders on W7 for Gazprom Media Group’s Pay-TV provider NTV-Plus. Eutelsat said that it had received “a firm commitment” from Intersputnik “for significantly more capacity than that requested by the Georgian broadcaster”. Eutelsat has offered GPB to place the First Caucasian on W2A satellite as an alternative, but the offer was rejected by GPB, citing that the newly offered location was not properly covering the geographical area it was interested in.

After its removal from the satellite, the First Caucasian Channel was only available for viewers in Tbilisi through cable networks and on internet. But in early June the channel suspended broadcasting - although still keeping presence on internet - pending the decision of the Paris court of commerce.

The GPB deputy general director said that no final decision was yet made by the broadcaster about the future of its First Caucasian Channel.

According to GPB court costs, related to case against Eutelsat, was up to GEL 900,000 (about USD 490,000).

Latest News
01 May.'18 10:55
We Have Moved to a New Platform
Direct Your Bookmarks to https://civil.ge.
29 Apr.'18 03:54
Ruling Party Candidate Wins MP By-Elections
Givi Chichinadze will represent Vani and Khoni single-mandate constituency in the Parliament of Georgia.
28 Apr.'18 09:40
Polls Open for Vani and Khoni MP By-Elections
48,123 voters are eligible to cast their ballots in Vani and Khoni single-mandate constituency.
27 Apr.'18 17:23
State Dept’s Europe Affairs Point Man to Visit Tbilisi
Wess Mitchell will meet senior government officials and address the NATO-Georgia Public Diplomacy Forum.
27 Apr.'18 13:45
In Quotes: Georgian Politicians on Ex-PM Bidzina Ivanishvili’s Comeback
Bidzina Ivanishvili will be approved as the Georgian Dream party chairman at the upcoming convention.
26 Apr.'18 18:15
SG Jens Stoltenberg: Georgia NATO’s ‘Very Close’ Partner
The NATO Secretary General says Foreign Ministers meeting tomorrow will recognize the country’s progress.
26 Apr.'18 14:24
Ex-PM Ivanishvili to Chair Georgian Dream Party
Prime Minister Giorgi Kvirikashvili said Ivanishvili was ‘best equipped’ to add new dynamism to the party.
26 Apr.'18 11:12
Lawmaker Proposes Criminal Liability for ‘Insult of Religious Feelings’
The parliamentary human rights committee decided to set up a working group for scrutinizing the draft law.
25 Apr.'18 17:21
New Abkhaz Government Head Appointed
Gennady Gagulia has served as the Abkhaz “prime minister” twice - in 1995-1997, and 2002-2003.
25 Apr.'18 14:43
Watchdog Improves Georgia’s Press Freedom Ranking
None of the countries of the former Soviet Union (except the Baltics) are ranked ahead of Georgia.

About Civil Georgia
Civil.Ge © 2001-2022, Daily News Online
Registered office: 2 Dolidze Str, 4-th Floor.