ალიევი, სააკაშვილი და გიული ”ისტორიულ” სარკინიგზო კავშირზე საუბრობენ
სივილ ჯორჯია, თბილისი / 21 Nov.'07 / 14:25

აზერბაიჯანის, საქართველოს და თურქეთის პრეზიდენტებმა  - áƒ˜áƒšáƒ°áƒáƒ› ალიევმა, მიხეილ სააკაშვილმა და აბდულა გიულმა განაცხადეს, რომ რეგიონალური სარკინიგზო პროექტი, რომელიც აზიას ევროპასთან კავკასიის გავლით დააკავშირებს , ”ისტორიული მნიშვნელობისაა”.

სამი ქვეყნის პრეზიდენტმა სოფელ მარაბდაში პროექტის დაწყების ოფიციალურ ცერემონიაზე გააკეთეს განცხადებები. ცერემონია რკინიგზის ქართული მონაკვეთის მშენებლობის დაწყებას მიეძღვნა. ეს მონაკვეთი აზერბაიჯანულ რკინიგზას თურქეთის სარკინიგზო ქსელს დაუკავშირებს.

პრეზიდენტ სააკაშვილის განცხადებით, ”დღეს არის, ეჭვგარეშე, ძალიან დიდი ისტორიული დღე”, რადგანაც ამ პროექტის საშუალებით, საქართველო ”გამოდის ჩიხიდან” და ევროპას უკავშირდება.

”ეს არის გრანდიოზული პროექტი,” - განაცხადა სააკაშვილმა, ”ეს არის პროექტი, რომლის განხორციელებაში ძალიან ბევრს ეპარებოდა ეჭვი მრავალი წლის განმავლობაში. მაგრამ მას შემდეგ, რაც მე გავხდი პრეზიდენტი პირველი დღიდან, ჩვენ მეგობრებთან ერთად - აბდულა გიულთან ერთად და ილჰამ ალიევთან ერთად, ჩვენ ვმუშაობდით, რომ ეს პროექტი განხორციელებულიყო”.

მან ასევე განაცხადა, რომ რკინიგზა დაეხმარება სამცხე-ჯავახეთის რეგიონს ეკონომიკური იზოლაციის დაძლევაში და ”გახდება ერთ-ერთი მთავარი არა მხოლოდ სატრანზიტო პუნქტი, არამედ ეკონომიკური აქტიურობის ცენტრი”.

ეს პროექტი, სააკაშვილის თქმით, ნიშნავს, რომ ”დღეს ჩინეთის ტვირთები, რომელიც მიდის ძირითადად ტრანს-ციმბირის მაგისტრალის გავლით, მათი უმეტესობა წამოვა სწორედ საქართველოზე. ეს არის ძალიან დიდი გეოპოლიტიკური რევოლუცია”.

”მე ვფიქრობ რკინიგზის მშენებლობა დამთავრდება კიდევ უფრო ჩქარა, ვიდრე ეს დაგეგმილია. მე ვვარაუდობ, ჩემს საპრეზიდენტო მეორე ვადაში, ბევრად უფრო ადრე, ვიდრე ეს ვადა ამოიწურება ეს რკინიგზა გავხსნა და ვიყო პირველი მგზავრი ბაქო-თბილისი-სტამბულის ექსპრესის, რომელიც ჩავა და გაივლის ბოსფორს და შემდეგ გავაგრძელებთ გზას დანარჩენი ევროპისკენ,” - განაცხადა სააკაშვილმა.

თავის გამოსვლაში თურქეთის პრეზიდენტმა აბდულა გიულმა მადლობა გადაუხადა ყაზახეთის პრეზიდენტს ნურსულთან ნაზარბაევს მისი ”მნიშვნელოვანი წვლილისთვის” ამ პროექტის განხორციელებაში.

”ყაზახეთმა პირობა დადო, რომ 10 მილიონ ტონა ტვირთს გადაზიდავს ამ მარშრუტით ყოველწლიურად,” - განაცხადა აბდულა გიულმა.

აზერბაიჯანის პრეზიდენტმა ილჰამ ალიევმა აღნიშნა, რომ პროექტი არ არის მიმართული რომელიმე მესამე ქვეყნის წინააღმდეგ. ”პირიქით, პროექტი ხელს შეუწყობს რეგიონალურ თანამშრომლობას... და უსაფრთხობას,” - განაცხადა მან.

სომხეთი ბაქო-ახალქალაქი-ყარსის სარკინიგზო პროექტის წინააღმდეგი იყო, აცხადებდა რა, რომ ეს პროექტი კიდევ უფრო მეტ იზოლაციაში მოაქცევდა ისედაც ჩაკეტილ ქვეყანას. ამ პროექტის ალტერნატივად სომხეთი უკვე არსებული ყარსი-გიუმრი-თბილისის რკინიგზის ხელახლა ამოქმედებას ასახელებდა. თურქეთის ქალაქ ყარსსა და სომხეთის ქალაქ გიუმრს შორის არსებული რკინიგზა არ ფუნქციონირებს თურქეთისა და აზერბაიჯანის მიერ სომხეთზე დაწესებული სავაჭრო ბლოკადის გამო.

2007 წლის იანვარში აზერბაიჯანმა მიიღო გადაწყვეტილება საქართველოსთვის 200 მილიონი აშშ დოლარის ოდენობის სესხის გამოყოფის თაობაზე რკინიგზის ქართული მონაკვეთის დასაფინანსებლად. საქართველომ ეს სესხი 25 წლის ვადაში 1%-იანი წლიური განაკვეთით უნდა დაფაროს.

პროექტის ფარგლებში, ახალქალაქიდან თურქეთის საზღვრამდე 29 კილომეტრი სიგრძის სარკინიგზო áƒ›áƒáƒœáƒáƒ™áƒ•áƒ”თი აშენდება, უკვე არსებული 192 კილომეტრი სიგრძის მონაკვეთის ინფრასტრუქტურას კი რეაბილიტაცია ჩაუტარდება.  
 

Civil.Ge © 2001-2024